zondag 16 augustus 2009

Trip door Centraal Tamil Nadu

Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn Selvamani, Ravi, Vanitha, Widhi en ik op stap geweest in Centraal Tamil Nadu. Hoofdbestemming was Velanganni, een bedevaartsplaats voor rooms katholieken. De grootste katholieke kerk van India staat hier. Selvamani, zelf rooms katholiek, wilde de plek graag aan mij laten zien. We hebben een auto met chauffeur gehuurd, want ondanks dat ik zelf prive chauffeur ben geweest, waag ik me nog niet graag aan links rijden gecombineerd met Indiase verkeersomstandigheden...Dit is de top van een van de vier toegangspoorten van Chidambaram tempel. In de meeste tempels is het verboden foto's te maken, zo ook deze. Ik heb enkele kaarten gekocht om toch afbeeldingen te hebben. Opvallend zeldzaam kunnen vakantiekaarten gekocht worden. Indiase mensen sturen blijkbaar geen vakantiekaarten naar elkaar.
Zo doen de vrouwen hier zaken. Een klaptafel, fiets met fietsmand en bloemen zijn voldoende om geld te verdienen. Vrouwen dragen hier vaak bloemen in het haar.
In de Art Gallery van Silappathikara wordt de legende van Kovalan en Kannagi verteld, aan de hand van prachtige beelden.
Zaterdag 15 Augustus is Independence day in India. Er zijn meer vlaggen dan normaal zichtbaar, maar niet vergelijkbaar met koninginnedag.
We hebben in de Dison Lodge geslapen. Zo op de foto ziet de lodge er goed uit. Ik had een schone kamer, maar daar is ook alles mee gezegd... De badkamer bestond uit een kraantje en een Indiaas toilet (gat in de vloer). Er was veel herrie. Kortom ik heb slecht geslapen en besef me weer hoeveel ik op comfort gesteld ben...
De kathedraal van Velanganni. Zowel katholieken als Hindoes komen naar deze plek om Maria te aanbidden. De kathedraal is heel nieuw en wordt intensief gebruikt. Elke morgen van 5:40 tot 12:00 is er ieder uur een mis, meestal in het Tamil, maar ook in het Engels, Hini, Telugu en Malayalam. Deze nieuwe kathedraal staat in een rechte as tussen de oude kerk en de zee. In december 2004, met de tsunami, waren veel pelgrims hier om kerst te vieren. De foto is vanaf het strand gemaakt. Zonder enig probleem kan een grote golf al de winkeltjes in een keer wegvagen, wat in 2004 is gebeurt. Hier zijn veel mensen omgekomen. Ik zag hier ter plekke weinig maatregelen om de winkels te beschermen tegen het water. In de omgeving zag ik wel meerdere kades verschijnen. Selvamani vroeg mij de zee aan te raken, omdat dat zo hoort. Het water was zo smerig, dat ik er echt niet in ben gegaan.
De as loodrecht op de zee, verbindt de oude en de nieuwe kerk. Daar gaat het hart van een stedenbouwkundige, die ook nog in Parijs heeft gewoond, sneller van kloppen. Ook hier valt me op hoe imposant en invloedrijk ordening en structuur zijn voor een omgeving.
Langs dit rechte pad tussen de nieuwe en de oude kerk is aan beide zijde het leven van Jezus in 14 beelden uitgebeeld. In het midden gaan zeer toegewijde pelgrims kruipend naar de kerk, zelfs de brandende zon houdt hen niet tegen. Selvamani vertelde dat zij dit de avond ervoor had gedaan. Wel slim, dan is het in ieder geval koel.
De volgende tempel die we bezochten heet Brihadishwara en staat in Thanjavur. De prachtigste tempel die ik tot nu toe gezien heb, niet voor niks door Unesco benoemd als wereld erfgoed. Gebouwd in 1010 door Raja Raja in Chola architectuur. In de tempel is een enorm standbeeld van de stier ''Nandi'', 6m lang, 3m hoog, uit 1 rots gehouwen. In de toren die je op de foto ziet is de plek waar aanbeden wordt. Dit is de hoogste toren van deze tempel. Bij andere tempels zijn meestal de toegangspoorten (Gopurams) de hoogste torens.
In Trichy staat de Rock Fort tempel. Deze tempel staat op een rots van 83 meter hoogte. Met een trap, gedeeltelijk binnen in de rots uitgehouwen. Op de top is prachtig uitzicht over de stad en de Cauvery rivier. In de Cauveryrivier, in de buurt van Trichy ligt de een dam genaamd Grand Anicut of Kallanai. Deze is dam is gebouwd door de Chola koning Karikalan zeker 1000 jaar geleden. Helaas was het al donker. Een volledige restauratie van de dam is in 2009 afgerond. De dam wordt intensief gebruikt door verkeer. Vrachtauto's, auto's, tractoren, motors, fietsers, voetgangers, iedereen gaat er langs elkaar. En de breedte is voldoende om twee auto's te laten passeren zonder schade.

1 opmerking:

  1. Ik vind het enorm indrukwekkend allemaal en bewonder je enorm om je inzet en je doorzettingsvermogen!

    Groetjes uit een warm Nederland!

    Yvonne Eijlders

    BeantwoordenVerwijderen