maandag 24 augustus 2009

Ganesh, de Hindoe god met het hoofd van een olifant

Vanmorgen om 6:00 werd ik wakker, van geluid dat leek op een veel te hard staande wekkerradio. Ik zocht naar de wekker en dacht dat mijn huisgenootje in de andere kamer misschien een wekker had gezet. Het bleef maar doorgaan. Ik ging naar buiten en de hele omgeving was gevuld met harde Indiase muziek. Ondertussen is het bijna 11:00 en nog steeds schalt muziek uit de luidsprekers door het dorp en trommelen trommelaars er lustig op los.

Deze week wordt de verjaardag van Ganesh, de Hindoe god met het hoofd van een olifant, gevierd. Overal zijn feesten, vuurwerk knalt dag en nacht en sinds vandaag schalt dus ook muziek door het dorp.

De stoep is door mijn huisgenote versierd met krijt en bloemblaadjes.

Na een grote schoonmaak heeft mijn huisgenootje in de gemeenschappelijke kamer een heus altaar voor Ganesh ingericht. Zondag stond in het teken van zoetigheid, maar helaas vind ik de Indiase lekkernij niet heel lekker...

Een bijzondere ervaring om te zien hoe iedereen in dit feest op lijkt te gaan. Je ontkomt er ook eigenlijk niet aan. Zelfs Ravi kwam gisteren met een kaal hoofd op kantoor. Zondag was hij in een tempel geweest en had zich kaalgeschoren. Je haar afstaan aan een god is een zeer gewaardeerde geloofsdaad in India.

1 opmerking:

  1. Heel leuk, zijn van de week als enige nederlanders uitgenodigd bij een cultuur feest van Ganesh (de vruchtbaarheids god) Ze dochter was voor het eerst ongesteld geworden en werd vruchtbaar.

    Eigenlijk een geweldig feest voor iets heel belangrijks de vruchtbaarheid van een meisje dat een vrouw wordt.

    We wilde fotos plaatsen op www.karaokefamily.com maar dat hadden de ouders toch liever niet.

    Dus helaas

    Vriendelijke groeten Dylan

    BeantwoordenVerwijderen