zaterdag 4 juli 2009

Madhurantakam


Ik had begrepen dat we naar een Hindoeistische tempel gingen, maar het blijkt rooms katholiek te zijn. En dat is wel duidelijk. In Madhurantakam is een berg met een pad waarlangs allerlei beelden staan die verhalen uit het leven van Jezus uitbeelden. Ik moest wennen aan de overdadigheid. Er lag zelfs een beeld van Jezus in een glazen grafkist opgebaard. Zowieso worden overleden mensen hier in glazen kisten opgebaard. Boven op de berg staat een groot kruis met Jezus en op de berg zijn meerdere beelden van Maria geplaatst die door katholieken aanbeden worden. Als het volle maan is schijnt het hier overladen te zijn met gelovigen. De bries boven op de berg was erg aangenaam. De laatste dagen is het bewolkt en daardoor benauwd. Af en toe regent het. Foto's in de krant laten zien dat in Mumbay de Monsoon is begonnen. Daar regent het echt heel hard. In de streek waar ik zit is de monsoon pas in september. Het uitzicht was ook erg mooi. Bergen in de verte en ik dacht zelfs op de hoogste top sneeuw te zien. Na de rooms katholieke berg zijn we ook naar een Hindoeistische tempel geweest. Foto's maken was niet toegestaan. De tempel was roze geschilderd. Veel afbeeldingen van Hindoeistische goden. Ze hadden een soort parcours door de tempel uitgezet waar we achter elkaar doorheen moesten lopen. In de tussengelegen ruimten kwamen monniken over de grond rollen. Ik vond het eng om hen in de ogen te kijken, ze leken helemaal in trans. Toch wisten ze precies wanneer er smallere stukken kwamen, zodat ze de benen in moesten trekken en wanneer er een bocht in de ruimte was. Wel bijzonder.
Buiten op straat probeerde ik nog een foto te maken van een vrouw die bij de wegwerkzaamheden werkte. Ze had een bouwhelm op haar hoofd, waarop stenen gestapeld werden die de vrouw vervolgens naar een andere locatie droeg. Wat een arbeid.... Helaas waren de werkzaamheden te dicht bij de tempel en werd mij verboden een foto van haar te maken.
Al de uitstapjes van de afgelopen dagen, de nieuwe indrukken en de warmte zorgen ervoor dat ik goed moe ben. Gelukkig slaap ik goed en ben ik nog steeds gezond. De dames zijn erg zorgzaam.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten