vrijdag 18 september 2009

Ancient cities

In drie dagen heb ik de steden Dambulla, Sigiriya, Pollonaruwa en Anuradhapura bezocht. Ik heb een taxi gehuurd om al de plekken te kunnen bezoeken. Prachtige oude architectuur, is vergaan tot ruines. Unesco investeert veel om de overblijfselen te bewaren. In elke plek heeft een lokale gids mij rondgeleid. De gebouwen bestonden veelal uit Boedhistische tempels en uit paleizen. Onderstaande boedha is ontzettend groot en staat op een museum aan de voet van de rotstempel.De rotstempel is een tempel met verschillende grotten waarin beeldhouwwerken van boedha's gecombineerd met Hidoeistische goden aanwezig zijn, gemaakt van zowel hout als steen, uitgehouwen uit de rots. De plafonds en muren zijn prachtig beschilderd. Het waaide hard bovenop de rots, mijn paraplu (tegen de zon) waaide bijna uit mijn handen.

De Boedha in Sri Lanka wordt in drie posities afgebeeld, zittend, staand of liggend. Bijzonder vond ik dat alleen de zittende Boedha in winkeltjes te koop is en niet de liggende of staande Boedha.
Vervolgens ging de reis naar Sigiriya. Daar bezocht ik een paleis, dat later ook als tempel is gebruikt, hoewel er ook verhalen de ronde gaan dat het eerst een tempel was en toen paleis is geworden. Hoe het ook zij, er heeft hier een rijke koning gewoond, die tuinen heeft aangelegd zo mooi als Versailles, waarbij water voor fonteinen en zwembaden gefilterd werd en de kracht voor fonteinen opgewekt werd met gebruik van zwaartekracht.
Er waren 500 vrouwen om de koning en zichzelf te vermaken in de tuinen, zwembaden en de paleiszalen. Van al de 500 vrouwen is een afbeelding op de muur geschilderd. Het vrouwelijk naakt was in latere tijden voor de monniken die in deze ruimten mediteerden te aanstootgevend. Er zijn daardoor nog maar enkele afbeeldingen zichtbaar.
Na het beklimmen van de hele rots, was dit het uitzicht. Hier zou vroeger de slaapkamer van de koning zijn geweest. Een gebouw van 3 verdiepingen. Ook hier waaide het hard, hoewel de gids zei dat het veel harder kon waaien.
De volgende dag naar Polonnaruwa, maar eerst heb ik genoten van een herbal massage.

Polonnaruwa was een vesting waar een Boedhistische monnikengemeenschap leefde. Volgens de gids waren de meeste Boedhistische tempels door een Hindoeistische architect gemaakt. Er was dan ook een mix van Boedhistische en Hindoestische afbeeldingen.
Dit soort beeldhouwwerken dateren van 1070 en zien er nog zeer gedetailleerd uit.

Al de verschillende beeldhouwwerken en afbeeldingen van dieren hebben een reden. Sommige zijn van toepassing voor meditaties, andere voor verschillen in politiek of in ambachten. De gids vertelde er uitgebreid over, ik zal jullie de herhaling besparen.

's Avonds overnacht in een hotel naast het natuurpark Minneriya. Hier kunnen wilde olifanten gezien worden. Helaas bleef dat voor mij beperkt tot een wolk in de vorm van een olifant in de lucht.De laatste dag was Anuradhapura aan de beurt. Dit gebied was onveilig tijdens de oorlog, maar nu was er niks van onveiligheid te merken. Wel was er veel politie op de been, maar die waren vooral verkeersovertredingen aan het spotten. Zo werd mijn chauffeur 'gepakt' voor het rijden over een doorgetrokken streep en was daardoor 1500 rupees armer (164 srilankaanse rupees is 1 euro). Anuradhapura heeft vele Stupa's De fundamenten van de grootste stupa zijn hier aanwezig en de oudste stupa.
Het gebied rond de stupa dient met blote voeten betreden te worden. Aangezien ik op het midden van de dag deze plek bezocht, was het bijna niet te harden om met blote voeten op de warme stenen te lopen. De gids moest wel lachen van mijn acties om mij van de ene schaduwplek naar de andere schaduwplek te verplaatsen, maar o wat was het heet en wat deden mijn voeten pijn.
Ik had graag in een van deze inmens grote zwembaden een duik genomen, maar helaas staat hier alleen water in als het regenseizoen is. Dat is volgende maand en ook dan staat het water niet tot de rand en vraag ik me af of het schoon genoeg is om in te zwemmen. De gids vertelde dat hij vroeger wel in het water zwom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten