zaterdag 18 juli 2009

Verjaardag

Gisteren heb ik mijn verjaardag gevierd. Vanaf het moment dat ik tegen de dames had gezegd dat ik 17 juli jarig ben, werden ze dol enthousiast en hebben ze uitgezien naar het feest. Ik mocht aangeven waar ik naartoe wilde en heb de plek Kanchepuram uitgekozen. Kanchepuram is bekend om het maken van zijden sari's en de Hindoe tempels met architectuur uit de tijd dat de families Pallava, Chola en Pandyan over de regio heersten.






Om 0:00 werd ik wakker gezongen met taart en kaarsjes door mijn ''huisgenootjes'' Uma en Vanitha. Ook van Hans en vrienden op een sloep in de Amsterdamse grachten kreeg ik gelukwensen. Erg leuk, ik voelde me meteen jarig. Nadat ik 's morgens een sari en sieraden aankreeg, opgemaakt was, kaarsen van een prachtige chocoladetaart had uitgeblazen en taart had gegeten zijn we in de partybus gestapt. Een fel oranje gekleurde bus met een soort panterbekleding op het plafond en een tv. De muziek stond ontzettend hard, dat is normaal hier, en de dames gingen helemaal los met dansen en lachen in de bus. Het herinnerde mij aan kinderfeestjes en schoolreisjes. Na dik 2 uur rijden kwamen we in Kanchepuram aan. In het restaurant waar we gingen lunchen kreeg ik de indruk dat ik iets tussen een wereldwonder en een popster was. Wat een aandacht, nou ja beter gezegd wat een gestaar. Het voelde helemaal niet prettig, maar ik merkte wel aan de blikken dat de mensen het mooi vonden. Er wordt anders gestaard zodra een stukje van mijn enkel of mijn schouder te zien is bijvoorbeeld. Dan geven de blikken mij echt het gevoel alsof ik naakt rondloop... Het bijzondere is dat bij een sari de buik blood is, wat juist in Nederland weer gevoelig ligt.






We hebben verschillende tempels bezocht. Helaas mocht ik meerder keren niet naar binnen, officieel omdat ik geen Hindoe ben (maar een rooms katholieke Indiase dame mocht wel naar binnen). Wel even slikken om op die manier gediscrimineerd te worden, maar ja deze dingen komen vast ook in Nederland voor. De tempels hadden mooie architectuur. Daar kwam ik voor tot grote verbazing van de dames die naar een tempel gaan om te aanbidden. Aan het eind van de dag zijn we terug gereden, begeleid door een Bollywoodmovie.






Een bijzondere ervaring om op deze manier mijn verjaardag te vieren. Dank voor al de emails/ecards die ik kon lezen toen ik weer terug was na een vermoeiende dag.

1 opmerking:

  1. Zo te lezen,heb je een gewedlige verjaardag gehad!! En wat zie je er prachtig uit in je sari!!
    Jammer, dat ik niet onthouden dat je de 17e jarig was anders had ik je op tijd kunnen feliciteren. Nu dus met vertraging!! Van harte.

    groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen