vrijdag 3 juli 2009

Pondicherry, het Parijs van India










Vandaag ben ik met mr Ravi, Selvamani en Vanitha naar Pondicherry (ook wel Pondy genoemd) geweest. We vertrokken rond 14:00 uit Paniyur en kwamen rond 15:30 aan. Pondicherry is door de Fransen gesticht en dat merkte ik wel. Goede stedenbouwkunde! De straten waren netjes aangelegd. Stoepen zijn aanwezig, maar worden om onduidelijke rede niet of nauwelijks door Indiase mensen gebruikt. Groene perken met in vormen gesnoeide struiken. Flaneren over de boulevard, pinda's eten op de rotsige kust. Op de centrale plek staat een monument met Ghandi en daar net achter een 'place de la concorde' inclusief obelisk. Rotondes ontbraken ook niet. Op de rotondes is het hier zo'n chaos dat de Champs Elysee er nog een voorbeeld aan kan nemen. een kerk die lijkt op de Notre Dame ontbrak ook niet in het geheel. Ik voelde me wel thuis in deze stad. Het oude franse gedeelte was heerlijk rustig. We bezochten eerst een ashram, de Sri Aurobindo Ashram, die erg bekend schijnt te zijn. Er waren prachtige bloemen, het rook heerlijk en de ashram straalde rust uit. Vervolgens flaneren langs de kust. Rond 18:00 gingen we shoppen, want de dames vonden dat ik meer kleding nodig heb en ik moet een Sari aan op mijn verjaardag. Ik had het warm, had dorst en was moe. Niet echt de beste omstandigheden om met mij te winkelen, kan ik je vertellen. Maar toch ben ik geslaagd. We hebben twee Sari's gekocht, een blauwe en een rode en ook nog een set 'gewone' kleding en slippers. Al met al geslaagd en de dames ook helemaal blij, want nu kunnen ze de sari's klaarmaken. Er moet namelijk nog een soort truitje voor onder de sari genaaid worden en met de doeken moet volgens mij ook iets gebeuren. Ik wacht rustig af en ga ervan uit dat jullie binnenkort kunnen genieten van foto's van Ingeborg in een Sari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten