zaterdag 4 juli 2009

Afval


Vanaf het eerste moment dat ik in Paniyur aankwam, werd ik geraakt door de aanwezigheid van afval. Overal ligt plastic, plastic zakken, plastic flessen, troep. Ik gooide netjes mijn afval in een container, maar even later bleek dat ook deze gewoon in de tuin leeg gegooid wordt. Wel op een plek waar al het afval bij elkaar gegooid wordt, maar toch ben ik erdoor geraakt en wil de situatie graag veranderen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen groen en grijs afval. De krant wordt wel apart gehouden, maar de rede daarvoor is dat deze gebruikt wordt als onderlegger bij het maken van chapatti's. Blik afval heb ik hier nog weinig gezien. Glazen flessen voor frisdrank worden wel verzameld.


Ik wil de omgang en verspilling die deze manier van omgaan met afval veroorzaakt graag veranderen. Het begint al met het gescheiden verzamelen van afval. Van oud papier kan nieuw papier gemaakt worden. Van groen afval kan compost gemaakt worden om her te gebruiken als voeding voor de bodem. Op dit moment eten honden, mieren, koeien en wat voor beesten langskomen van het voedsel tussen het afval. Helaas eten ze dit vaak met plastic en al op. Ik las dat dit eten van plastic de grootste en naarste doodsoorzaak is van koeien. Daar mag wat aan gedaan worden. Alleen al door afval te scheiden wordt dit probleem verminderd. Ik hoor graag ideeen over wat er met het afval gedaan kan worden om van afval voedsel te maken :)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ingeborg, wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Wat een enorme ervaring doe je hier op. Echt geweldig. Ik ben benieuwd naar jou in sari, dus ik wacht rustig op de foto's.
    Hier gaat alles goed. Ondanks de recessie zijn we nog redelijk aan het werk.
    Reinder en zijn vrouw zijn al papa en mama geworden (12 weken te vroeg) en het gaat redelijk met de beide jongetjes.
    Mariƫlle gaat Estrade al weer verlaten, helaas. Zij heeft een baan gevonden die veel dichter bij huis is en dat is natuurlijk ideaal als je een kindje hebt enne de tweede is bij haar op komst.
    Dat is het even voor nu!

    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ingeborg,
    Leuk om allemaal te lezen! Ik heb bewondering voor wat je doet :) Hier ssdd, gaat zijn gangetje....
    Geniet van je tijd daar, en ik buurt af en toe op je blog

    Liefs, Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen