woensdag 14 oktober 2009

Vipassana

Vipassana betekent dingen zien zoals ze zijn. Eerste uitdaging is het bewustzijn trainen om aandacht aan 1 ding te besteden. Concentratie van het bewustzijn is het doel. De eerste dag bestond uit zitten en de aandacht richten op de ademhaling. Hoe de adem de neusgaten in- en uitgaat. De tweede dag werd de aandacht gericht op het gevoel van de adem in en om de neus. De derde dag werd de aandacht geconcentreerd op gevoel rond de neusgaten, zoals kou, warmte, trillen, kloppen. Op de vierde dag en de daaropvolgende dagen concentreerden we ons op gevoel in delen van het lichaam en uiteindelijk gevoel over het hele lichaam. Met het observeren van het lichaam probeerden we elk gevoel te herkennen,, groot, klein, prettig, onprettig. Observeren met een kalm en gelijkmoedig bewustzijn. Alles gaat voorbij, alles verandert.

Mijn ervaring draait rond een slapende rechter voet. We zaten in kleermakerszit. Hoe stiller je zit, hoe minder pijnlijk het is. Ik zat zo gespannen dat mijn rechter voet al snel in slaap viel. Mijn aandacht werd getrokken naar mijn rechter voet. Even testen of de tenen nog bewegen, even verzitten om de pijn te verzachten en toch de druk opvoeren om zo stil mogelijk te blijven zitten. De voet werd na een tijdje niet meer wakker in de pauzes. Ik liep rond, bewegen, springen, op mijn tenen staan. Maar ik wilde de meditaties niet missen. Ik probeerde de pijn te vedrukken, maar ik begon me steeds meer zorgen te maken. Na enkele dagen gaf ik aan dat mijn voet niet meer wakker werd. Ik was nog steeds uit alle macht aan het proberen de voet wakker te schudden. De begeleidster maakte mij bewust van mijn reactie op de pijn. Ik reageerde uit angst met zoveel energie. Ik probeerde uit alle macht het onplezierige te ontkennen en wakkerde met mijn reactie angst en pijn aan. Ik begon de pijn te observeren en mijn aandacht te verdelen over onplezierig en plezierig gevoel in het lichaam. Het gevoel van pijn nam af. Ik richte mijn aandacht op de verbetering in de langzaam wakker wordende voet, in plaats van op de nog niet goed functionerende voet. Deze ervaring gaf mij zoveel inzicht in hoe ik mijzelf kan forceren, aanzetten om meer te doen dan goed voor mij is. Verder kwam de eerste dagen vaak de gedachte in mij op dat het saai was. Elke keer als die gedachte er was observeerde ik hoeveel verschillende gevoelens er in het lichaam te voelen zijn en dat deze continu veranderen. En zeker zoveel verschillende gedachten, plezierig en onplezierig, komen en gaan. En elke keer heb ik een keuze in de manier hoe ik hierop reageer. Ik ben ontzettend blij met het inzicht dat rust ontzettend veel inzicht geeft en verhelderend is. Ook verwonder ik me over het inzicht in gevoelens en werking van het lichaam door deze te observeren. V. Balakrishnan heeft mij gevraagd met de staff mijn ervaringen te delen. Sinds mijn reis naar Bangalore ben ik Stephen Covey's book The 7 habits of highly effective people aan het lezen. Deze ervaring en het boek geven een leuke combinatie om de dames aan te zetten zichzelf te onderzoeken. Een dergelijke training spookte al langer door mijn hoofd, maar meestal was de aanleiding dat ik wilde dat de dames veranderde. Nu zie ik in dat ik alleen mijzelf kan veranderen en anderen bewust kan maken van dat dingen anders kunnen. Met de nieuwe bagage voel ik me sterker om een training te geven. Mocht iemand nog tips voor een dergelijke training, dan hoor ik het graag. Nog even een foto van het gebouw waarin we mediteerden. Erg mooi eenvoudig gebouw, wat prettig aanvoelde :) Be Happy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten