zondag 8 november 2009

Regen, regen, regen



Op het moment dat ik dit bericht schrijf schijnt de zon, na 4 dagen regen. Monsoon rains hebben Paniyur bereikd. Zaterdag was ik naar Chennai. Continu regen. De straten stonden vol water. Modder, vermengd met afval. Daar loop je doorheen, alsof er niks aan de hand is.
Deze periode is wel een een waardevolle aanvulling is op mijn verblijf hier. Ik ervaar de voor en nadelen. Water maakt de grond vruchtbaar. Water wordt niet goed afgevoerd, waardoor alles overstroomt. Daken lekken. Alles is klam. Kleding kan niet gewassen worden. Bouwconstructies liggen stil. Regen levert mooie foto's op. De natuur is fris en groen.

In Paniyur gaat het leven door. Afgelopen week was Janna in Paniyur. Zij is een duitse vrijwilligster van CWDR. Ik heb haar in Chennai office ontmoet en uitgenodigd om de werkzaamheden hier te ervaren. De omgeving, werkzaamheden en werkmentaliteit zijn anders dan in Chennai. Janna heeft drie dagen videotraining gegeven.
Tussen de buien door gaat de constructie van de zeepfabriek gestaag door. Na de bouw van de houten steiger, zijn afgelopen weekend de eerste stenen gemetseld. Op dit moment worden stenen verplaatst en misschien wordt er ook weer gemetseld vandaag. Zeker is het pas, als het plaatsvindt. De bouwers mogen van geluk spreken dat ik niet de bouw begeleidt, want ik zou ongeduldig reageren op het uitstellen van de werkzaamheden. Maar ja, metselen voordat een grote regenbui zich op het metselwerk stort, levert ook geen goede kwaliteit op.
Op deze foto is de fundering voor de solarpower straatverlichting te zien. Van het sponsorgeld zijn vier zonnepanelen en drie straatlantaarns aangeschaft. De straatlantaarns zijn autonoom en verbeteren de veiligheid van het kantoor. Op de vier panelen worden computers, verlichting en ventilatoren aangesloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten